Idén 22 programmal várunk a szeptember 30. és október 1. között megrendezésre kerülő Kutatók Éjszakája rendezvénysorozaton.

A programok között lesznek személyes jelenléttel látogatható, online és hibrid események is.

Itt a helyed, ha tudni szeretnéd…

  • hogyan tanulnak a kutyák,
  • mit csinál az agyunk, amikor látszólag nem csinálunk semmit,
  • hogyan lehet manipulálni a DNS-t,
  • mire jók az őssejtek,
  • milyen egy elektródákkal teli sapkában játszani,
  • hogyan olvasnak a siketek,
  • hol tart ma a rákkutatás,
  • mi történik a műanyagokkal, miután a szemétbe kerülnek.

További részletek, időpontok és regisztráció a Kutatók Éjszakája központi weboldalán: https://kutatokejszakaja.hu/

Programlista

A sejtek titokzatos világa

A program során elkalauzolunk titeket a sejtek világába, amelyek a szervezetünk legkisebb élő egységei. Megmutatjuk, hogyan gondozzuk a sejteket, hogyan használjuk őket kutatásainkban/kísérleteinkben, illetve hogyan válnak láthatóvá szemünk számára (mikroszkópozás sötét szobában).

Mit csinál az agyad, amikor olvasol?

Ebben a laboratóriumi bemutatóban megvizsgáljuk, hogyan nyerhetünk elektromos aktivitást az agyból egy EEG-eszköz segítségével, és vizsgáljuk azokat az alapvető lépéseket, ahogyan olvasással kapcsolatos adatokat nyerhetünk ki egy zajos agyi tevékenységből. Elemzéseket végzünk arról, hogyan értelmezzük az eredményeket, illetve azt, hogy hogyan kapcsolódnak az olvasási készségekhez. Bemutatjuk az EEG-kísérletek teljes folyamatát is.

Making music to (help children) read: a workshop about RitMoZ

In this workshop, we will provide a demo of RitMoZ, our music intervention programme which is designed for children with reading difficulties. During the workshop, we will give you the opportunity to try out the programme and discuss the role of music in the improvement of reading aspects.

Hogyan olvasnak a siketek?

Az olvasáshoz két, részben összefüggő képesség szükséges. Egyrészt ismerni kell a nyelvet, amin olvasunk. Másrészt, mivel az írás a beszélt nyelvet képezi le, ismerni kell a kettőt összekötő kódot, a betű-hang megfeleltetéseket. A siket gyermekek azonban mindkét képesség tekintetében hátrányos helyzetben vannak, így nem is meglepő, hogy az olvasástanulás nehéz feladat számukra. Azonban a siketség korántsem jelent leküzdhetetlen akadályt az olvasás elsajátításának szempontjából, ugyanis sok siket folyékonyan olvas. Hogyan lehetséges ez? Erre a kérdésre kerestük a választ kognitív pszichológiai és idegtudományi vizsgálatainkban, melyek eredményeit előadásunkban ismertetjük.

Csodálatos őssejtek, őssejt csodák?

Az őssejtek azon kívül, hogy gondoskodnak a szervezetünkben a különböző funkciót ellátó érett sejtek pótlásáról, csodálatos, új terápiás lehetőségeket is hordoznak. Interaktív előadásban bemutatjuk, hogy milyenek ezek a „híres” őssejtek, mire használja őket a szervezet, a kutató és az orvos, továbbá, hogy milyen etikai kérdések merülnek fel a használatukkal kapcsolatban.

Hogyan tanulnak a kutyák?

A kutyák tanulási képességeiről számos tudományos kutatás készült. Az idő előrehaladtával egyre több mindent megtudtunk arról, hogyan is tanulnak a kutyák. Az előadás során ezt a fejlődést mutatjuk be, az operáns kondicionálás és a kutyák szociális tanulásával kapcsolatos kutatásokon keresztül.

Hogyan lesz egy agyhullámból pszichológia? – Interaktív EEG bemutató

A demonstrációnk során betekintést nyerhettek egy EEG laborba, ahol közelebbről is megismerhetitek, hogy mit jelent az EEG, hogyan lesz az idegsejtek aktivitásából agyhullám, és miként használja ezeket a pszichológia a mentális (például depresszió, skizofrénia) és idegfejlődési (például autizmus spektrum, figyelemhiányos hiperaktivitás) zavarok megismerésére. A demonstráció során testközelből is megismerkedhettek az EEG rendszerrel, és egy-egy vállalkozó kedvű jelentkező élesben is kipróbálhatja, milyen egy elektródákkal teli sapkában játszani.

Mit árul el agyunk?

Ismeretterjesztő céllal készült online kvíz a serdülőkori agyfejlődésről, szerhasználat hatása az agyra.

ASD workshop

Érdekel az autizmus és szeretnéd megtapasztalni milyen lehet ezzel a zavarral/betegséggel együtt élni? Itt a lehetőség! Az ASD workshop az autizmus világába szeretné bevezetni az érdeklődőket négy állomáson keresztül, melyek az autizmusra jellemző területeket ismertetnek. A tudatelmélet (mások mentális állapotának, szándékainak felmérésének képesége), végrehajtó funkciók (tervek kivitelezését segítő funkciók), centrális koherencia (egységes jelentés keresése) és szenzoros érzékenységet mutatjuk be, az elmélet mellett ezeket felmérő kérdőíveket, teszteket és feladatokat láthatnak és próbálhatnak ki az ide betérők, továbbá terápiás eszközöket is, melyekkel egy-egy nehézséget célzunk meg.

Hogyan értjük meg egymást? – Összehangolódás a kommunikációban

A kommunikáció már egészen pici kortól mindennapi életünk szerves része. De mégis mi teszi lehetővé a sikeres kommunikációt? Az okostelefonjainkban rejtőző intelligens asszisztensek (pl. Siri, Google Assistant) miért nem értenek meg minket? Ebben a rövid, ismeretterjesztő előadásban többek között ezekre a kérdésekre is keressük a választ.

Vajon kihez beszélek? Online kvíz a gyerek- és kutya-felé irányuló kommunikációról

A kvíz során a kitöltő megismerheti a gyerek és kutya felé irányuló beszéd sajátosságait.

Megfelezett világot látni: A stroke következményeként kialakuló neglekt-szindróma háttere és magyarázatai

A neglekt-szindróma egy olyan stroke következtében kialakuló tünetcsoport, ahol a beteg úgy tűnik, hogy nem lép interakcióba a bal oldalról érkező ingerekkel, holott az érzékelése ép marad. A videó bemutatja, hogy pontosan mi is a neglekt-szindróma, mik a legjellemzőbb tünetei és megjelenési formái, valamint, hogy milyen elméletek segítségével próbáljuk megérteni, hogy mi történik ilyenkor az agyban.

Mit csinál az agyunk, amikor látszólag nem csinálunk semmit?

Egyre több kutatás támasztja alá, hogy az ébrenléti nyugalmi helyzetben mért agyi jel nemcsak zaj, hanem fontos jellemzője az agyunk megfelelő és a környezethez alkalmazkodó működésének. A videóban bemutatjuk, hogy mik ezek a nyugalmi agyi folyamatok, milyen módszerekkel mérhetők, illetve hogyan változnak az életünk során gyermekkortól egészen időskorig.

Járműirányítás bioelektromos jelekkel

Laborunk neminvazív ember-gép interfészek fejlesztésével foglalkozik. A bemutató során drón és lánctalpas robot elektrofiziológiai jelekkel történő irányítására nyílik lehetőség mesterségesintelligencia-módszereket alkalmazó szoftverek segítségével.

Fantasztikus fluoreszcencia: fényjáték a biológiában

A fluoreszcencia jelenségét a természetből vette át a modern biológiai kutatás. Egy rövid ismertető után laborunkban bemutatjuk, hogyan is használjuk ki a fluoreszcencia jelenségét ma. Fluoreszcens vegyületek és fehérjék segítségével tesszük láthatóvá a sejteket, illetve azok transzport folyamatait.

A DNS „szép új világa”

A DNS az élő sejtek és vírusok örökítőanyaga, de egyben a mindennapi működés „processzora” is. Miből épül fel és hogy működik? Hogyan lehet láthatóvá tenni, esetleg manipulálni? Vannak-e ennek veszélyei? Mindezekre igyekszünk választ adni egy gyakorlatorientált bemutatóval.

Rákellenes hatóanyagjelöltek azonosítása

A gyógyszerkutatás során sok molekulát tesztelünk egy-egy betegségért, kórképért felelős fehérjén, mire a megfelelő hatóanyagot megtaláljuk. A program során betekintést és gyakorlati ismereteket nyerhetünk, miként zajlik a rák terjedéséért felelős fehérje elleni hatóanyag azonosítása.

Miből lesz a műanyag – és mi lesz a műanyagból?

A laborlátogatáson betekintést nyerhetsz a műanyaghulladékok hasznosításának rejtelmeibe és nehézségeibe, valamint megismerhetsz egy ipari műanyagfeldolgozási technológiát, az extrúziót. Emellett természetesen a játék sem maradhat el!

A műanyagok körforgása

Elgondolkodtál már azon, miből készülnek a műanyagok? És azon, hogy mi történik velük, miután a szemétbe kerülnek? Az előadás során ezekre a kérdésekre igyekszünk választ adni.

Új gyógyszerhatóanyagok tervezése: a papírtól a számítógépes molekulamodellezésig

Az új gyógyszerhatóanyagok kifejlesztése egy összetett és rendkívül időigényes folyamat. A program során bemutatjuk, hogyan segíti ezt a folyamatot a számítógépes molekulatervezés.

Elemek és emberek

A kémiai elemek nevei sokféle forrásból erednek. Elnevezik őket tulajdonságaik alapján, származási helyükről, földrajzi nevekről, bolygókról, istenekről. És természetesen emberekről is. Játékunkban az utóbbiakról kérdezünk: ismeritek-e az emberekről elnevezett elemeket és a névadó tudósokat. A megoldásokat rövid előadás keretében mutatjuk be.

A fények laboratóriuma

A fények laboratóriumában az érdeklődők megismerkedhetnek az anyagok fénykibocsátása, vagyis a lumineszcencia jelenségeivel. Színes példákon keresztül különbséget tehetnek a bio-, illetve kemilumineszcencia között, majd kipróbálhatják a helyszínelők által is alkalmazott vérkimutatási módszert luminollal. Ezután hétköznapi példákon mutatjuk be a foszforeszcencia és a fluoreszcencia jelenségét.

Az időpontok és a teljes programlista megtekinthető a Kutatók Éjszakája hivatalos weboldalán:

https://app.kutatokejszakaja.hu/intezmenyek/termeszettudomanyi-kutatokozpont

Minden kedves érdeklődőt szeretettel várunk!