Kis Tudósok Délutánja 2019

Hogyan látják a babák a világot? Honnan tudjuk, mire gondolhatnak, amikor még nem tudják nekünk elmondani? Hogyan kezdik el érteni a beszédet és kezdenek maguk is beszélni? Mi jár egy óvodás fejében?

Ismerje meg a Budapesten működő fejlődéskutató központok munkáját! Március 30-án a MTA Természettudományi Kutatóközpontjában több budapesti kutatóközpont mutatkozik be. A kutatócsoportok közös küldetése, hogy minél többet megtudjanak a csecsemők és kisgyermekek gondolkodásáról, a beszédfejlődésről. A látogatók rövid előadásokon és interaktív bemutatókon keresztül nyerhetnek betekintést a fejlődéslélektan kérdéseibe és módszereibe.

Időpont: 2019. március 30., szombat (13:00-18:00)
Helyszíni regisztráció kezdete: 12:15
Helyszín: MTA Természettudományi Kutatóközpont, 1117 Budapest XI., Magyar tudósok körútja 2., földszinti kis és nagy előadó, aula
Link: https://goo.gl/maps/8cTWqAnnWAK2

Az eseményen való részvétel ingyenes, de a korlátozott férőhelyek miatt regisztrációhoz kötött.

Regisztráció az eseményrehttps://goo.gl/forms/2WwXSnns9dUYJwKk1

Program*:

12:15 A helyszíni regisztráció kezdete
13:00 A program megnyitása (Winkler István)
13:05 – 14:30 Bemutatkoznak a laborok (1. rész)
14:30 – 15:30 Szünet: interaktív kiállítás, bemutatók megtekintése
15:30 – 17:00 Bemutatkoznak a laborok (2. rész)
17:00 – 17:05 Zárszó
17:05 – 18:00 Interaktív kiállítás, bemutatók megtekintése
18:00 A rendezvény vége

* A programváltoztatás jogát fenntartjuk.

Részt vevő laborok:
CEU Babakutató Labor (CEU Kognitív Fejlődéslélektani Kutatóközpont)
ELTE Babalabor (ELTE PPK Pszichológiai Intézet, MTA-ELTE Lendület Társas Elmék Kutatócsoport)
PPKE Korai Fejlődés Kutatócsoport (PPKE Fejlődés- és Klinikai Gyermeklélektan Tanszék)
MTA TTK KPI, Hang- és Beszédészlelési Kutatócsoport
MTA NYTI, Pszicholingvisztikai Kutatócsoport
MTA NYTI, Analógiás, Laboratóriumi és Formális Fonológia-Alaktan Kutatócsoport
MTA TTK AKK, Neurokognitiv Fejlődés Kutatócsoport
BME TTK KTT, Kísérleti pragmatika kutatócsoport
ELTE BTK, Fonetikai Tanszék
MTA-ELTE, Lendület Lingvális Artikuláció Kutatócsoport
SE, Orvosi Vegytani, Molekuláris Biológiai és Patobiokémiai Intézet
Alfa Generáció Labor (ELTE TTK Etológia Tanszék)

Részletes Program

Előadások
(1) A Kognitív Babalogika: bepillantás a gondolkodás fejlődésének kezdeteibe (Téglás Ernő, CEU Babakutató Labor)
(2) Koraszülöttek nyelvi fejlődése az élet első évében (Varga Zsuzsanna, MTA TTK AKK, Neurokognitiv Fejlődés Kutatócsoport)
(3) Társas Elmék – Bemutatkozik az ELTE Babalabor (Oláh Kata, ELTE Babalabor)
(4) A baba- mama kapcsolat egyéni mintázatai- a biológia és pszichológia összekapcsolódása az első évben (Márkus Lilla, PPKE Korai Fejlődés Kutatócsoport & Barta Csaba, SE, Orvosi Vegytani, Molekuláris Biológiai és Patobiokémiai Intézet)
(5) A babák szókincsfejlődése: tekintetkövetéses és kérdőíves vizsgálatok (Kas Bence & Káldi Tamás, MTA NYTI, Pszicholingvisztikai Kutatócsoport)
(6) Az átvitt jelentések és utalások megértése kisgyermekkorban. (Balázs Andrea, BME TTK KTT, Kísérleti pragmatika kutatócsoport)

Interaktív bemutatók

(1) Mobil Eye-tracker – az emlékezeti rekollekció vizsgálatára (Nagy Márton, ELTE Babalabor)
(2) Hogyan alkotunk kísérleti tárgyakat? – Idői viszonyok előhívás kisgyerekeknél (Király Ildikó & Elekes Fruzsina, ELTE Babalabor)
(3) Mozgás, figyelem, gondolkodás- a csecsemő készségeinek megismerése (Farkas Flóra, PPKE Korai Fejlődés Kutatócsoport) 14:30 – 15:30
(4) A kapcsolat megfigyelésének szubjektív és objektív lehetőségei (Márkus Lilla Viktória, PPKE Korai Fejlődés Kutatócsoport) 17:15 – 18:00
(5) Ügyürübügyürü, avagy a dajkanyelv tanulható? (Mády Katalin, Kohári Anna, Szalontai Ádám, MTA-NYTI, Analógiás, Laboratóriumi és Formális Fonológia-Alaktan Kutatócsoport & Deme Andrea ELTE BTK, Fonetikai Tanszék, MTA-ELTE, Lendület Lingvális Artikuláció Kutatócsoport)
(6) Hogyan értik meg a gyermekek a bizonytalan jövőbeli eseményeket? (Neha Khetrapal & Madarász Levente, CEU Babakutató Labor)
(7) Hogyan értelmezik a gyerekek a manuális jeleket? (Bulatovic-Hajnal Edina, CEU Babakutató Labor)
(8) Alfi, a „jó mobil”: hogyan fordíthatjuk pozitív irányba a gyerekek kütyüzését? (Konok Veronika & Jurányi Zsolt, Alfa Generáció Labor)

Poszterek
(1) Mi az a tudatelmélet? (Forgács Bálint, ELTE Babalabor)
(2) A szülői megítélés és a baba stressz-szabályozásának lehetséges útvonalai (Márkus Lilla Viktória & Farkas Flóra, PPKE Korai Fejlődés Kutatócsoport)
(3) Tudnak a babák számolni? A válasz: igen! (Barbara Pomiechowska & Mészégető Dorottya, CEU Babakutató Labor)
(4) Vajon a 19 hónapos csecsemők azt gondolják, hogy az animációk valós, fizikai események? (Barbu Revencu & Iulia Savoş, CEU Babakutató Labor)
(5) Hogyan értelmezik a csecsemők a feléjük intézett többértelmű kéréseket? (Otavio Mattos & Kármán Petra, CEU Babakutató Labor)
(6) A tagadás megértése totyogóknál (Szabó Eszter, CEU Babakutató Labor)
(7) A szem a tudás tükre – szemmozgáskövetéssel a nyelvfejlődés nyomában (Szerafin Ágnes Kata, MTA NYTI, Pszicholingvisztikai Kutatócsoport; MTA TTK KPI, Hang- és Beszédészlelési Kutatócsoport)
(8) Hogyan hat a gyerekekre a kütyüzés? (Konok Veronika & Peres Krisztina, Alfa Generáció Labor)