Kutatási témák

Kutatásunk a kognitív idegtudomány területén zajlik, a hallási észlelési folyamatokra fókuszál.
Munkánk során viselkedéses és pszichofiziológiai (EEG) módszereket, szemkövetéses
vizsgálatokat és funkcionális agyi képalkotást használunk.
Tanulmányozzuk:
1) a hangok szerveződésésnek emlékezeti és figyelmi folyamatait, melyek a hallási észlelés
alapját képezik,
2) az információfeldolgozó funkciók működését és eredetét, melyek részt vesznek a
kommunikáció és zene észlelésében, mint pl. az akusztikus ismétlődések észlelése,
3) kommunikációs interakció során a résztvevők EEG-jének és viselkedésének
szinkronizációját.

Kutatásaink során a következő kérdéseket igyekszünk megválaszolni:
– Hogyan szinkronizálódnak a résztvevők természetes kommunikációs helyzetben?
– Hogyan képesek a hallgatók valaki beszédét követni több beszélő jelenlétében?
– Hogyan detektáljuk a mintázatokat gyorsan kibontakozó hangsorok esetén?
– Melyek azok a neurális mechanizmusok, melyek a hallási tanulásért felelősek?
– Hogyan változik a hallási tanulás mechanizmusai a humán életút során?
– Segíti-e a tanulást a tanár-diák, anya-gyermek közötti koordináció új mozgásminták
elsajátítása esetén?

A kutatásokat az MTA „Lendület” pályázata (LP2012-36/2012: Beszédhangok szétválasztása) és az OTKA (K115385: A korai nyelvfejlődés neuro-kognitív előrejelzői) támogatja. Részt veszünk az Európai Unió „Marie Curie Initial Training Network” (nr. 604764: Cognitive Innovation – CogNovo) és „Erasmus Mundus Action 2 Partnership” programjaiban (nr. 2012-5538 / 001 – 001-EM: Auditory Cognitive Neuroscience – ACN).

Együttműködések

Prof. Dr. Sziller István Dél Budai Centrumkórház, Szent Imre Egyetemi
Oktatókórház, Szülészeti és Nőgyógyászati osztály Budapest, Magyarország
Dr. Silvia Polver Padovai Egyetem, Padova, Olaszország
Dr. Roberta Bianco Istituto Italiano di Tecnologia, Roma, Olaszország
Prof. Dr. Lorenzo Picinali Dyson School of Design Engineering – Imperial
College London, Egyesült Királyság
Dr. Robert Baumgartner Acoustics Research Institute, Austrian Academy of
Sciences, Bécs, Ausztria
Prof. Dr. Henkjan Honing Department of Musicology, the Institute for Logic,
Language and Computation (ILLC), University of Amsterdam, Hollandia

Dr. Mády Katalin HUN-REN Nyelvtudományi Kutatóközpont, Általános és
Magyar Nyelvészeti Intézet Fonetikai Kutatócsoport, Budapest, Magyarország
Prof. Dr. Vicsi Klára Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar, Távközlési és Médiainformatikai
Tanszék, Budapest, Magyarország
Dr. Sztahó Dávid Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar, Távközlési és Médiainformatikai
Tanszék, Budapest, Magyarország
Prof. Dr. Ildikó Király Eötvös Lóránd Tudományegyetem Pedagógiai és
Pszichológiai Kar Kognitív Pszichológiai Tanszék, Budapest, Hungary
Prof. Susan L. Denham Cognition Institute, University of Plymouth, Egyesült
Királyság
Prof. Erich Schröger Institute of Psychology, University of Leipzig,
Németország
Prof. Bea R.H. Van den Bergh Department of Psychology, Tilburg University,
Hollandia
Prof. Alexandra Bendixen School of Natural Sciences, Chemnitz University
of Technology, Németország
Dr. Juanita Todd, School of Psychology, University of Newcastle, Ausztrália
Dr. Lidia Shestopalova, Pavlov Institute of Physiology, Russian Academy of
Sciences, Szentpétervár, Oroszország
Dr. Hirohito M. Kondo, NTT Communication Science Laboratories, NTT
Corporation, Atsugi, Kanagawa, Japán
Dr. Csapó Tamás Gábor Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Beszédtechnológia és Intelligens Interakciók Laboratórium, Budapest,
Magyarország
Prof. Dr. Barbara Shinn-Cunningham, Carnegie Mellon University,
Pittsburgh USA
Prof. Dr. Thalia Wheatley, Department of Psychological and Brain Sciences,
Dartmouth College, Hannover, USA
Dr Bodrogi Eszter, osztályvezető, Észak Pesti Centrumkórház –
Honvédkórház Neonatális Intenzív Centrum, Budapest, Magyarország
Prof. Dr. Ilona Croy, Dept. Psychology, Friedrich Schiller University, Jena,
Németország
Prof. Dr. Uta Sailer, Dept. Behavioural Medicine, Inst. of Basic Medical
Sciences, University of Oslo, Norvégia
Dr. Nemoda Zsófia, Semmelwis Egyetem, Molekuláris Biológiai Tanszék,
Budapest, Hungary
Dr Kas Bence, HUN-REN Nyelvtudományi Kutatóközpont, Pszicho- és
Neurolingvisztikai Kutatócsoport, Budapest, Magyarország

Pályázatok

N62909-23-1-2025 Assessing the Efficacy of Face-to-Face Communication: Towards Improving Human-Machine Communication Kutatásvezető: Winkler István; Finanszírozási forrás: Office of Naval Research Global

ANN131305 Born2Hear: Auditory Development and Learning throughout the Human Lifespan. Kutatásvezető: Tóth Brigitta; Finanszírozási forrás: Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal

PD123790 Perceptual learning and neural plasticity in the auditory system Kutatásvezető: Tóth Brigitta; Finanszírozási forrás: Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal

K115385 Do mutually predictable responses support successful face-to-face communication? Kutatásvezető: Winkler István; Finanszírozási forrás: Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal

FK 139135 Synchronized Motion Learning in Preschool Children Kutatásvezető: Háden Gábor Péter; Finanszírozási forrás: Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal

BO/00237/19/2 Perceptual learning and neural plasticity in the auditory system Kutatásvezető: Tóth Brigitta; Finanszírozási forrás: Magyar Tudományos Akadémia Bólyai János Kutatási Ösztöndíj

BO/00523/21/2 A koordináció és mozgástanulás idegrendszeri és viselkedéses háttere Kutatásvezető: Háden Gábor Péter; Finanszírozási forrás: Magyar Tudományos Akadémia Bólyai János Kutatási Ösztöndíj

2019-2.1.7-ERA NET-2021-2024 Tactile sensory impairment of C-LTMR afferents in preterm children and interventional approaches. Kutatásvezető: Lakatos Krisztina; Finanszírozási forrás: Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal

Vezető

Tóth Brigitta

Munkatársak